Palaimintojo belaukiant..
Kelias beatifikacijos link
Neseniai, aidint bažnyčios varpo skambesiui, išgirdome džiaugsmingą žinią – mūsų
vyskupijos vyskupas Teofilius Matulionis skelbiamas palaimintuoju. Vieniems ši
žinia buvo visai netikėta, kiti to laukė ir karštai meldėsi.
Kaišiadorių vyskupijoje šios dienos link buvo
einama jau nuo 1990 metų. Deja, nebuvo įmanoma plačiau skleisti žinios apie
arkivyskupą Teofilių po jo mirties, 1962 metais, nes sovietų okupantų valdžiai
jis buvo rimtas trikdis, ir bet koks dėmesys jo asmeniui kėlė grėsmę režimui.
Saugumiečiai sutiko, kad Teofilius Matulionis būtų laidojamas ne mirties
vietoje Šeduvoje, o Kaišiadoryse tik todėl, kad katedroje buvo rūsys, ir tokiu
būdu jie planavo paslėpti kankinį nuo žmonių akių visiems laikams. Bijojo jo net
mirusio.
Tuo metu laisvajame pasaulyje žinia apie Teofilių
Matulionį sklido išeivijos lietuvių dėka. Prie to ypatingai daug prisidėjo
Toronte gyvenęs prelatas, žurnalistas, redaktorius Pranas Gaidamavičius-Gaida.
Jis, bendradarbiaudamas su Teofilių Matulionį pažinojusiais kunigais, ypač kun.
dr. Juozu Stakausku ir prel. Stanislovu Kiškiu, užrašė jų atsiminimus, ir
surinktą medžiagą redagavo ir plačiu tiražu įvairiomis kalbomis išleido knygą
„Nemarus mirtingasis“. Taigi subyrėjus okupacinei valdžiai, pasaulio lietuvių
bendruomenė apie Teofilių Matulionį žinojo daugiau nei
Lietuvos gyventojai. Čia dar verta prisiminti garbingos atminties kanauninką
Joną Mintaučkį, ilgametį Kaišiadorių katedros kleboną, ištvermingai puoselėjusį
tradiciją katedroje švęsti arkivyskupo mirties diena – rugpjūčio 20-ąją.
Paskelbimas palaimintuoju apima labai įvairias
veiklos sritis: bylos sutvarkymas, supažindinimas su kandidato į šventuosius gyvenimu, pamaldumo skatinimas.
Bendradarbių palaikomas, visų šių darbų ėmėsi vyskupas Juozas Matulaitis.
Didžiulį informacijos trūkumą apie Teofiliaus Matulionio gyvenimą papildė
prelato Stanislovo Kiškio knyga „Arkivyskupas Teofilius Matulionis“. Vėliau
pasirodė laiškų ir tardymų leidiniai, buvo įsteigtas Birštono sakralinis
muziejus, sukurtas dokumentinis filmas, išleista kilnojamoji paroda, aktorių
atliekama meninė programa, parašyti moksliniai darbai arkivyskupo gyvenimo
temomis. Imtos organizuoti piligriminės-pažintinės kelionės po Lietuvą ir
Latviją.
Skleidžiant kandidato į šventuosius šventumo
garsą, neatsiejamas yra pamaldumo puoselėjimas. Minėtinas arkivyskupo kapo
lankymas, maldos grupių susikūrimas, stebuklų prašymas, malonių ir
padėkų knygos įrašai, paminėjimas bendruomeninėje maldoje, nuolatinė malda Gyvojo
Rožančiaus draugijoje.
Mažoji Elektrėnų indėlio dalelė
Elektrėnų Švč. Mergelės Marijos Kankinių
Karalienės parapija, kaip ir dera tokiu titulu pavadintai, nuo pat savo
gyvavimo pradžios buvo artima Lietuvos laisvės kankiniams, tarp jų ir arkivyskupui
Teofiliui Matulioniui. Ši parapija ir jos bažnyčia buvo daugelio Elektrėnų
mieste prieglobstį suradusių Lietuvos tremtinių, partizanų, politinių kalinių
svajonė ir maldų, darbo bei aukų vaisius. Net pati bažnyčios išvaizda kažkuo
primena iš dangaus nukritusią baltą ir tyrą Dievo ašarą, gaivinančią laisvės
viltis.
Prie Teofiliaus Matulionio paskelbimo
palaimintuoju maža dalele prisidėjo
ir Elektrėnų parapija. Būtent ši bendruomenė gali didžiuotis, jog iš
jos kilusiam kunigui Mindaugui Saboniui teko uždavinys parengti Teofiliaus
Matulionio bylos pristatymą Šventųjų Kongregacijai Romoje. Būtent Elektrėnų
parapijoje pirmoji vyskupijoje įsikūrė Teofiliaus Matulionio maldos grupė, kuri
ne tik meldė jo paskelbimo palaimintuoju, bet į savo maldomis užtarė
sergančius, kenčiančius. Elektrėnuose, vienoje iš pirmųjų vietų, buvo pristatyta iš Birštono sakralinio muziejaus
paskolinta kilnojamoji paroda apie Kankinio
gyvenimą. Kurį laiką šv. Mišios buvo
aukojamos su arkivyskupo Teofiliaus Mišių taure. Elektrėnų bažnyčia buvo
pirmoji, kurioje buvo pastatytas Teofiliaus paveikslas ir klauptas maldai bei
pradėta rinkti aukas beatifikacijai. Pamenu, jog šviesios atminties pamaldžioji Verutė neišeidavo iš bažnyčios,
nepasimeldusi prie Teofiliaus Matulionio paveikslo. Elektrėnų parapijos salėje, mokyklose buvo
rodomas filmas apie vyskupo Teofiliaus gyvenimą, klebonas Jonas Sabaliauskas dosniai ir
entuziastingai platino Stanislovo Kiškio knygą „Arkivyskupas Teofilius Matulionis“ .
Didžiausią įspūdį paliko mūsų su klebonu kelionė į
Vievį pas kunigą emeritą Romualdą Šalčiūną, kurioje dalyvavo ir kurijos kancleris Gediminas
Tamošiūnas. Norėjome, kad iš garso įrašo kunigas Romualdas atpažintų Teofiliaus
Matulionio balsą. Ir nors tąsyk jis balso neatpažino, vakaras
buvo nepaprastai smagus.
Teofiliaus asmenybė įkvepia
Rūpintis kitais. Jis nepaliko dienoraščio, kuriame
rašytų apie save, bet paliko daugybę laiškų, kuriuose nuolatos teiraujasi,
sielvartauja, džiaugiasi dėl kitų. Šelpė tremtinius, kalinius, siuntė jiems
siuntinius. Dalindavosi pats tuo, ką turi, labai mėgo priimti svečius, buvo
dėmesingas ir užjaučiantis pašnekovas.
Dievo valią kelti aukščiau visko. Gyvenimo
planuose, išbandymuose, sprendimuose vis pridėdavo – „būk valia Tavo“. Šie
žodžiai pakartojami vos ne kiekviename laiške. Buvo visiškai atsidavęs Dievo
valiai ir pasiryžęs bet kokiems netikėtumams. Ir tai buvo ne tik žodžiai, bet
tarsi visos būties išraiška – „būk valia Tavo“. Tačiau, nepaisant to, nebuvo
praradęs atsargumo. 1961 metais Kaune buvo paguldytas į ligoninę. Po nakties
neatsikėlus vienam iš palatos ligonių, Teofilius, pajutęs, kad gali būti
ligoninėje nuodijamas, sanitarės padedamas samdytu automobiliu išvyko iš
ligoninės net nepersirengęs savo drabužiais ir vėliau beveik mėnesį gydėsi pas
brolienę Panemunėje.
Džiaugtis tuo, ką turime. Jis duoda gražių
džiaugsmo pavyzdžių. Būdamas invalidų namuose galėjo aukoti Mišias,
„Nekruvinąją Auką atnašauti“ – džiaugėsi tuo, dalinosi su kitais, kad daugiau
nieko jam gyvenime netrūksta. Buvo pastabus aplinkai, grožiui. Džiaugdavosi
gamta, vertindavo parodytą gerumą.
Mokėti laukti ir neprarasti vilties. Jis metė
seminariją, atrodė, viskas baigta, bet grįžo su nauju įkvėpimu. Dėl skundų
(pakrikštijo mišrios šeimos kūdikį) turėjo apleisti savo pirmą klebonystės
parapiją Latvijoje, tad su dar didesniu uolumu tarnavo daugiatautei
bendruomenei Peterburge. Po revoliucijos uždarė jo statytą bažnyčią, pasodino
jį į kalėjimą – nespruko kuo toliau nuo bolševikų maro, bet dirbo išsijuosęs,
netgi slapta buvo pašventintas vyskupu. Ilgai negalėjo atvykti į Lietuvą, nors
visa širdimi to troško, ilgėjosi savo Tėvynės ir artimųjų, tačiau vis negaudavo
leidimo. Grįžęs, niekam to nesitikint, ėmėsi tokios veiklos, jog sugriovė
ateistų valdžios planus naikinti Bažnyčią.
Nesinešioti jokio pykčio. Nė vienam, bendravusiam
su arkivyskupu, kalbant apie savo patirtus vargus ar jį skriaudusius žmones
nepavyko išgirsti iš jo net pakelto balso tono. Neverkė ir nevadino savęs
nuskriaustu, bet išsaugojo labai tyrą sielą, tėvišką gerumą, aukštaitišką
paprastumą net susidūręs su pačiomis žiauriausiomis išsigimusios raudonosios
diktatūros kankinimo ir nužmoginimo sąlygomis.
Kun. Marius Talutis